Sunday 8 July 2018

Berita: Masak 5 kawah air, 52 jenis air sehari

Klik gambar untuk panduan Bisnes Air Balang
Gerai Air Tangan Mat Moto di Bazar Ramadan Alor Gajah mendapat sambutan menggalakkan daripada pelanggan.
Alor Gajah: Memasak lima kawah air berperisa sejak Subuh untuk menyediakan 52 jenis air sehari. Itu rutin pengusaha Air Tangan Mat Moto, Mohd Khairi Atan, 30, setiap kali Ramadan.

Mohd Khairi yang berniaga di Bazar Ramadan Alor Gajah, di sini, berkata, biarpun penat, dia gigih mencari rezeki dengan memasak 125 liter air bagi setiap kawah pada awal pagi sebagai persediaan berniaga di sebelah petang.

Mohd Khairi yang berasal dari Durian Tunggal berkata, antara air yang menjadi tumpuan masyarakat setempat ialah Air Pisang Montel dengan kandungan jeli.

“Air ini baru kami cipta dan mendapat sambutan menggalakkan daripada pelanggan. Antara air yang turut mendapat sambutan ialah air durian, buah naga, sirap bandung soda serta air cendol durian,” katanya.

Menurutnya, bagi melancarkan persiapan dia dibantu empat adiknya dan 24 pekerja.

Mohd Khairi berkata, ketika menyambung perniagaan keluarganya kira-kira 20 tahun lalu, dia bermula dengan 23 jenis air sebelum mencipta air baru melalui pemantauan dan kajian.

“Saya suka melancong dan makan. Dari situ saya mengkaji air yang mendapat perhatian pelancong luar dan sedap.

“Bermula dari situ, saya mendapat idea untuk mencipta air bagi menambah variasi sedia ada.

“Paling banyak, saya pernah menyediakan 79 jenis air pada satu masa ketika Ramadan,” katanya. 

Menurutnya, perniagaan air balang itu diwarisi daripada ibunya.

Katanya, dia memerlukan kira-kira 300 beg ais pada hujung minggu dan 230 pada hari biasa bagi menampung permintaan jualan sepanjang Ramadan.

“Kami membahagikan tugas supaya operasi berjalan lancar.

Ada pekerja menguruskan pengangkutan, memasak air gula, menyusun gerai dan menjaga kebersihan agar pelanggan tidak ragu-ragu dengan produk kami,” katanya. - hmetro

No comments:

Post a Comment